Historia pasodoble:
Muzyka paso doble jak i zresztą sam taniec jest hiszpańska. Oddaje ona atmosferę walki byków, corridy, często wyróżnić w niej możemy dwie części: pierwszą w marszowym rytmie oddającą wchodzenie na arenę oraz drugą obrazującą już samą walkę. W Hiszpanii paso doble wykonywane jest w różnych stylach.
Taniec pasodoble:
Pasodoble z języka hiszpańskiego oznacza "podwójny krok". Pasodoble to hiszpański taniec w metrum 2/4. Tematycznie taniec ten przypomina walki na arenie torreadorów z bykami tzw.corridę. Partner występuje w roli toreadora (hiszp. torero), a partnerka odgrywa rolę płachty.
Sam taniec składa się z trzech części:
- wejście na arenę,
- obrazuje samą walkę z bykiem i zabicie byka,
- parada po zakończeniu walki.
Charakterystyka pasodoble i postawa taneczna:
Tancerz i tancerka ustawiają się naprzeciw siebie, wyprostowani, stykając się biodrami. Tańczący wnoszą wysoko głowy, unoszą klatkę piersiową do góry. Partner obejmuje partnerkę prawym ramieniem, dłoń umieszczona jest w okolicach lewej łopatki. Pozostałe, połączone ręce wniesione są na wysokość głowy partnerki. Paso doble tańczy się w pozycji zasadniczej, pozycji promenady, trudniejsze elementy tańczone są również osobno. Muzyka o charakterze marszowym wyzwala narastające napięcie, by przez poszczególne akcenty wzbudzić entuzjazm w ostatnim uderzeniu. Typowe tempo: 60 taktów/min. Bardzo widowiskowy taniec, a tancerze specjalnie przygotowują się do rozpoczęcia, przyjmując pozy i wprowadzając nastrój, by ruszyć z pierwszym uderzeniem muzyki. Efektowne zatańczenie Paso doble wymaga od tancerzy dużych umiejętności i sztuki pełnej wyrazu. Pasodoble to jedyny taniec, w którym pary nie mogą sobie pozwolić na luki czy skróty w prezentowanej choreografii, ponieważ poszczególne części tańca mają ściśle określoną liczbę taktów. Każda część w muzyce kończy się mocno akcentowanym uderzeniem, na które tancerze przyjmują efektowną pozę, stanowiącą podsumowanie dotychczasowego etapu walki. Pasodoble to jedyny taniec latynoamerykański, w którym występują kroki od pięty, akcja swingowa oraz prawie całkowity brak akcji bioder. Kręgosłup tancerza musi być wygięty w łuk. Wyraz artystyczny tego tańca ma bardzo duże znaczenie.
Podstawowe kroki pasodoble:
Rozliczenie rytmiczne : 1, 2, 1, 2 - praktycznie : 1 , 2 , 3 , 4
KROK PODSTAWOWY (Chasse)
Partner Partnerka Liczenie
1. PN w bok | 1. LN w bok |
1
|
2. LN dostawić do PN | 2. PN dostawić do LN |
2
|
3. PN w bok | 3. LN w bok |
3
|
4. LN dostawić do PN | 4. PN dostawić do LN |
4
|
WYPAD (Pique)
Partner Partnerka Liczenie
1. PN w przód w poprzek ciała | 1. LN w przód w poprzek ciała |
1
|
2. Powrót na LN | 2. Powrót na PN |
2
|
3. PN w bok | 3. LN w bok |
3
|
4. LN dostawić do PN | 4. PN dostawić do LN |
4
|
BANDERILAS
Partner Partnerka Liczenie
1. PN w miejscu - Appel | 1. LN w miejscu - Appel |
1
|
2. LN w bok | 2. PN w miejscu |
2
|
3. PN dostawić do LN | 3. LN w miejscu |
3
|
4. LN w miejscu | 4. PN miejscu |
4
|
KROKI PO KOLE (Turning Walk)
Partner Partnerka Liczenie
1. PN w przód | 1. LN w przód |
1
|
2. LN w przód | 2. PN w przód |
2
|
3. PN wprzód | 3. LN w przód |
3
|
4. LN dostawić do PN | 4. PN dostawić do LN |
4
|
OBRÓT PARTNERKI (Underarm Turn)
Partner Partnerka Liczenie
1. PN w miejscu | 1. LN w poprzek ciała ze skrętem w prawo |
1
|
2. LN w miejscu | 2. Powrót na PN ze skrętem w prawo |
2
|
3. PN w miejscu | 3. LN w bok |
3
|
4. LN w miejscu | 4. PN dostawić do LN |
4
|
Uwaga: Partnerka obraca się pod lewą ręką partnera
A teraz czas na praktykę....
A teraz czas na praktykę....
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz