Historia cza-czy:
Cza-cza to taniec kubański. Jego autorem był Pierre Lavelle. Początkowo ważna była forma staccato, która polegała na ostrym zginaniu i prostowaniu kolan. Z czasem została zastąpiona łagodniejszą, lecz równie rytmiczną akcją nóg. Forma taneczna cha-chy została ustalona dopiero w 1953. Po raz pierwszy zatańczono ten taniec w Niemczech w 1957, a Gerd Hadrich zademonstrował pierwsze kroki. Cha-cha ma w sobie dużo elementów rumby, beatu. Wiele osób uczy się tego tańca. Ma on umiarkowanie szybkie tempo.
Taniec cza-cza:
Cha-cha, cha-cha-cha to najmłodszy kubański, latyno-amerykański taniec towarzyski w metrum parzystym 4/4 i typowym tempie 32-33 takty/min, wywodzący się z rumby imambo. Taniec cha-chy opiera się na kroku chassé czyli kroku w formacie odstaw-dostaw-odstaw. Do tyłu są wykonywane kroki chassé tzw.back locki a w przód lock stepy.W cha-chy trzeba mieć mocne i przeprostowane nogi aby wyglądało to efektownie.
Cha-cha, cha-cha-cha to najmłodszy kubański, latyno-amerykański taniec towarzyski w metrum parzystym 4/4 i typowym tempie 32-33 takty/min, wywodzący się z rumby imambo. Taniec cha-chy opiera się na kroku chassé czyli kroku w formacie odstaw-dostaw-odstaw. Do tyłu są wykonywane kroki chassé tzw.back locki a w przód lock stepy.W cha-chy trzeba mieć mocne i przeprostowane nogi aby wyglądało to efektownie.
Charakterystyka cza-czy i postawa taneczna:
Cha-chę akcentujemy na 1 i 3 miarę taktową. W kroku podstawowym schematem rytmicznym cha-chy jest grupa: ćwierćnuta, ćwierćnuta, dwie ósemki, ćwierćnuta (raz-dwa-trzy-cha-cha). W bardziej zaawansowanych figurach (ronda, timestepy) kroki wolne (ćwierćnuty) i szybkie (ósemki) mogą występować w rozmaitych połączeniach. Przeważnie kroki wolne wykonuje się, podobnie jak w rumbie, na przeprostowanych kolanach, zaś kroki szybkie na rozluźnionych. Podstawowa technika taneczna cha-chy jest bardzo zbliżona do techniki rumby. Główną zasadą techniczną są tzw. "przeprosty", figury polegające na wyprostowywaniu kolan na "raz" oraz w figurze "lockstep" Również wiele figur w cha-chy zostało zaadoptowanych z rumby. W cha-chy także charakterystyczne są kokieteryjne ruchy, choć nie aż tak bardzo, jak w rumbie, bo ze względu na szybsze tempo jest na to mniej czasu.
Podstawowe kroki cza-czy:
Rozliczenie rytmiczne : wolny, wolny, wolny, szybki, szybki
1 2 3 4 i
KROK PODSTAWOWY (Basic Step)
Partner Partnerka Liczenie
1. PN w bok | 1. LN w bok |
1
|
2. LN w przód | 2. PN w tył |
2
|
3. Powrót na PN | 3. Powrót na LN |
3
|
4. LN w bok | 4. PN w bok |
4
|
5. PN dostawić do LN | 5. LN dostawić do PN |
i
|
6. LN w bok | 6. PN w bok |
1
|
7. PN w tył | 7. LN w przód |
2
|
8. Powrót na LN | 8. Powrót na PN |
3
|
9. PN w bok | 9. LN w bok |
4
|
10. LN dostawić do PN | 10. PN dostawić do LN |
i
|
OBRÓT PARTNERKI (Underarm Turn)
Partner Partnerka Liczenie
1. LN w bok | 1. PN w bok |
1
|
2. PN w tył | 2. LN w przód ze skrętem w prawo |
2
|
3. Powrót na LN | 3. Powrót na PN ze skrętem w prawo |
3
|
4. PN w bok | 4. LN w bok |
4
|
5. LN dostawić do PN | 5. PN dostawić do LN |
i
|
Uwaga: Partnerka obraca się pod lewą ręką partnera
NEW YORK
Partner Partnerka Liczenie
1. PN w bok | 1. LN w bok |
1
|
2. LN w przód ze skrętem w prawo | 2. PN w przód ze skrętem w lewo |
2
|
3. Powrót na PN ze skrętem w lewo | 3. Powrót na LN ze skrętem w prawo |
3
|
4. LN w bok | 4. PN w bok |
4
|
5. PN dostawić do LN | 5. LN dostawić do PN |
i
|
6. LN w bok | 6. PN w bok |
1
|
7. PN w przód ze skrętem w lewo | 7. LN w przód ze skrętem w prawo |
2
|
8. Powrót na LN ze skrętem w prawo | 8. Powrót na PN ze skrętem w lewo |
3
|
9. PN w bok | 9. LN w bok |
4
|
10. LN dostawić do PN | 10. PN dostawić do LN |
i
|
.HAND TO HAND
Partner Partnerka Liczenie
1. PN w bok | 1. LN w bok |
1
|
2. LN w tył ze skrętem w lewo | 2. PN w tył ze skrętem w prawo |
2
|
3. Powrót na PN ze skrętem w prawo | 3. Powrót na LN ze skrętem w lewo |
3
|
4. LN w bok | 4. PN w bok |
4
|
5. PN dostawić do LN | 5. LN dostawić do PN |
i
|
6. LN w bok | 6. PN w bok |
1
|
7. PN w tył ze skrętem w prawo | 7. LN w tył ze skrętem w lewo |
2
|
8. Powrót na LN ze skrętem w lewo | 8. Powrót na PN ze skrętem w prawo |
3
|
9. PN w bok | 9. LN w bok |
4
|
10. LN dostawić do PN | 10. PN dostawić do LN |
i
|
OBRÓT SOLOWY (Spot Turn)
Partner Partnerka Liczenie
1. PN w bok | 1. LN w bok |
1
|
2. LN w przód ze skrętem w prawo | 2. PN w przód ze skrętem w lewo |
2
|
3. Powrót na PN ze skrętem w prawo | 3. Powrót na LN ze skrętem w lewo |
3
|
4. LN w bok | 4. PN w bok |
4
|
5. PN dostawić do LN | 5. LN dostawić do PN |
i
|
6. LN w bok | 6. PN w bok |
1
|
7. PN w przód ze skrętem w lewo | 7. LN w przód ze skrętem w prawo |
2
|
8. Powrót na LN ze skrętem w lewo | 8. Powrót na PN ze skrętem w prawo |
3
|
9. PN w bok | 9. LN w bok |
4
|
10. LN dostawić do PN | 10. PN dostawić do LN |
i
|
A teraz trochę praktyki....
Ten komentarz został usunięty przez autora.
OdpowiedzUsuńFajnie to wszystko zostało rozpisane jednak jestem zdania, że trzeba po prostu trenować aby nauczyć się tańczyć. Dlatego ja zdecydowałam się na lekcje tańca w https://k-polanski.com/ gdzie już od jakiegoś czasu bardzo ambitnie uczę się tańca towarzyskiego.
OdpowiedzUsuńMięso
OdpowiedzUsuń